اصول راه اندازی پخش مویرگی
تجربه سالها همکاری و ارائه مشاوره به شرکتهای پخش مویرگی نشان می دهد بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی شرکت پخش را دارند (حتی اگر تجربه فعالیت در یک شرکت پخش را داشته باشند) نگاه جامع و کاملی به جزئیات راه اندازی و مدیریت این کسب و کار ندارند.
در این مطلب به مهمترین نکاتی که باید در ذهن مدیران یک شرکت پخش مویرگی باشد اشاره می کنیم :
1) تامین کالا :
برخی گمان می کنند براحتی می توانند هر کالایی را دوست داشتند بصورت عمده و با تخفیف خریداری کنند و یک شرکت پخش راه بیاندازند! اگرچه این حرف غلط نیست اما بخشی از واقعیات این کسب و کار را نادیده گرفته است. لذا در تامین کالا باید به این نکات کلیدی توجه داشته باشیم :
-
- سرمایه مورد نیاز اولیه که به خرید کالا اختصاص می دهیم
- شیوه انتخاب و مذاکره با تامین کننده
- شاخص های کنترلی مدیریت تامین
2) نیروی انسانی :
شاید بتوان مهمترین دغدعه همه مدیران شرکت های پخش (حتی شرکتهای بزرگ و معروف) را جذب نیروی انسانی مناسب دانست. بر این اساس باید توجه داشته باشیم که :
-
- ویزیتورهای پخش قلب تپنده شرکت پخش (به ویژه شرکتهای پخش کوچک و متوسط) هستند
- استانداردهای رفتاری ویزیتورها مسیر آینده شرکت پخش را معین می کند
- حس اعتماد و اطمینان از آینده شغلی در شرکت شما، مهمترین شاخص در وفاداری و مسئولیت پذیری کارکنان و یا ریزش و قطع همکاری آنها خواهد بود.
3) هزینه های راه اندازی :
مهمترین هزینه های یک شرکت پخش در آغاز کار را می توان هزینه های ثابت دانست :
- هزینه های ودیعه اجاره انبار و آماده سازی انبار (قفسه بندی و …)
- هزینه های دفتری ستاد (مبلمان اداری و تجهیزات کامپیوتری و اقلام اداری)
- هزینه خرید ماشین حمل
- هزینه نرم افزار پخش مویرگی
- و …
از سوی دیگر هزینه های جاری متعددی در شرکت پخش وجود دارد.
- هزینه حقوق ثابت پرسنل و بیمه تامین اجتماعی
- هزینه قبوض (آب، برق، گاز، تلفن) و اینترنت
- هزینه اقلام مصرفی (کاغذ و لوازم التحریر، چای و قند و …!!!)
- هزینه نگهداری و تعمیرات ماشین های حمل
- هزینه اقلام تبلیغاتی مانند کاتالوگ محصولات و غیره
4- تامین کالا :
و مهمترین هزینه شما شاید همان هزینه تامین کالا باشد :
- خرید کالا از تامین کنندگان
- ارسال کالا تا انبار شما
- هزینه های پول (خواب سرمایه شما)
- و …
5) مدیریت و توسعه فروش :
باید گفت که قلب تپنده هر شرکت پخش را می توان واحد فروش آن دانست. پس لازم است همواره این نکات را بخوبی مدیریت و کنترل کنید :
-
- جذب، آموزش و حفظ مدیرفروش، سرپرستان فروش و ویزیتورهای پخش
- آیین نامه های قیمت گذاری کالا
- آیین نامه های پورسانت
- آیین نامه های تخفیفات، جوایزی و پروموشن های فروش
- سیاست های کنترل اعتبار مشتریان
- مدیریت نقدینگی
- و …
البته راههای وجود دارد که بتوانید با سرمایه ثابت اولیه کمتر، عملکرد خوبی در شرکت پخش خود داشته باشید.