تفاوت هوش تجاری(BI) و تحلیل کسب و کار(BA)
متاسفانه در بسیاری از موارد مفهوم و کاربردهای دو موضوع «هوش تجاری (BI)» و «تحلیل کسب و کار (BA)» به اشتباه گرفته می شوند.
در این مطلب سعی می کنیم به صورت خلاصه تفاوت این دو موضوع را بیان کنیم.
هوش تجاری (BI) چیست؟
هوش تجاری (Business Intelligence) به معنای استفاده موثر از نرمافزار و خدمات برای انتقال دادهها به منظور تبدیل به اطلاعات عملی است که این اطلاعات عملی منجر به تصمیمات راهبردی و استراتژیهای کسب و کار خواهند شد. ابزارهای هوش تجاری تجزیه و تحلیل مجموعه دادهها و یافتههای تحلیلی موجود، خلاصه گزارشها، نمودارها، داشبورد و نقشهها را برای ارائه اطلاعات به کاربران درباره وضعیت کسب و کار در دسترس قرار میدهند.
تحلیل کسب و کار (BA) چیست؟
شاید بتوان حوزه تمرکز و ابزارهای تحلیل کسب و کار را بسیار فراتر از هوش تجاری دانست. در واقع تحلیل کسب و کار یکی از گسترده ترین مفاهیم در حوزه مدیریت و همچنین فناوری اطلاعات می باشد.
یکی از نکاتی که رویکرد تحلیل کسب و کار را با بسیاری از رویکردهای مدیریتی متمایز می کند، ویژگیهای منحصر به فرد آن است. در واقع بهره گیری از رویکرد تحلیل کسب و کار، عرصه ای نوین از نظریات حوزه مدیریت کسب و کار است که در عین استفاده از مزیت های روشهای و مدلهای مختلف قبلی این عرصه، سعی نموده است نقصان آنها را نیز برطرف نموده یا به حداقل برساند.
حوزه اثر BA
رویکرد تحلیل کسب و کار همزمان برای چهار گروه زیر در کسب و کار، کاربردی و مناسب می باشد :
- مدیران عامل و مدیران ارشد
- مدیران میانی
- مشاورین کسب و کار
- دانشمندان داده (Data Scientist)
- سهامداران و هیئت مدیره
در مورد حوزه های دانشی تحلیل کسب و کار بیشتر بدانید.