قصد راه اندازی شرکت پخش دارید؟
تجربیات ارائه مشاوره به شرکتهای پخش مویرگی باعث شده است افراد زیادی درخواست مشاوره برای راه اندازی شرکت پخش مویرگی را داشته باشند. لذا لازم است به افرادی که قصد راه اندازی شرکت های پخش دارند، مطالب را اشاره کنم.
کار شرکتهای پخش کار سختی است و به دلیل حاشیه سود نسبتاً پایین (به دلیل بالا بودن سربار اولیه)، خیلی از شرکتهای پخش کوچک پس از حدود 6 ماه با ضرر شدید مواجه شده و تعطیل می شوند. به این دلیل به چند نکته کلیدی قبل از راه اندازی شرکت پخش، اشاره می کنم :
1- مهمترین وظیفه مدیر شرکت پخش جذب بازاریاب خوب و توانمند است که نه تنها در حاشیه نباشد بلکه بتواند به خوبی بفروشد که متاسفانه پیدا کردن بازاریاب توانمند و با انگیزه بسیار سخت شده است.
2- هزینه های شرکت پخش شامل هزینه های اجاره دفتر، اجاره انبار، خرید میز و تجهیزات اداری، خرید ماشین حمل یا اجاره اون، هزینه های جاری (آب و برق و گاز و اینترنت، کاغذ ، اینترنت و غیره) ، خرید کامپیوتر و نرم افزار پخش ، حقوق ثابت پرسنل، بیمه و سایر هزینه های پیش بینی نشده است که برای 6 ماه اول با 5 بازاریاب عدد قابل توجهی خواهد بود (غیر از خرید یا اجاره ماشین حمل و پول پیش دفتر کار و پول پیش انبار). در واقع شما باید یک پیش بینی هزینه و جریان نقدینگی کنید.
3- حاشیه سود متوسط شرکت پخش برای محصولات غذایی یا محصولات آرایشی و بهداشتی حدود 20 درصد است ولی در واقع با کسر هزینه های ماهیانه و پورسانت و غیره به حدود 8 تا 12 درصد می رسد.
4- عدم برنامه ریزی دقیق، نداشتن مدیر فروش خوب، نداشتن تارگت و مواردی دیگر از این قبیل هم مشکل بعدی افزایش فروش است.
5- خیلی از شرکتهای تامین کننده نقدی کار می کنند و یا حداکثر به صورت چک 3 ماهه به شما کالا را تحویل می دهند و تقریباً چیزی به نام کالای امانی نداریم پس مهمترین نکته در ابتدای کار، تامین نقدینگی خرید کالا می باشد.
6- در آخر هم رقبای زیادی در بازار هستند که میتوانند شما را تحت فشار زیاد قرار بدهند، چون هم نقدینگی بیشتری دارند، هم مشتریان قدیمی به آنها بیشتر وابسته هستند و هم اینکه قواعد بازار را بهتر از شما می دانند.