نقش های یک مشاور کسب و کار
در سالهایی که به ارائه مشاوره به کسب و کارهای مختلف پرداخته ایم، نگاههای متفاوتی را به نقش یک مشاور در بهبود و توسعه کسب و کار مشاهده کرده ایم. نقش هایی که برخی از آنها بسیار از هویت و کارکرد یک مشاور کسب و کار خوب فاصله دارد.
برخی از کارفرمایان مشاور را با هویت و نقش های زیر تصور می کنند:
- مشاور در نقش یک کارمند پاره وقت : این دسته از کارفرمایان تصور می کنند که مشاورین کارمندانی هستند که بصورت پاره وقت در کسب و کار ما فعالیت می کنند.
- مشاور در نقش یک متخصص : برخی دیگر نیز تصور می کنند که مشاور یک متخصص است که قرار است بخشی از کارهای کسب و کار من را انجام دهد.
- مشاور در نقش ابرقهرمان : آنها تصور می کنند که اگر یک مشاورمی تواند همه مشکلات کسب و کار آنها را برطرف نماید.
- مشاور در نقش ماکروفر : برخی از کارفرمایان تصور می کنند کارهایی که اهدافی که بطور طبیعی یک یاچندسال طول می کشد را با بکارگیری یک مشاور طی یک یا دو ماه بدست می آورند.
- مشاور در نقش رادیو: برخی از کارفرمایان بعد از عقد قرارداد، به هیچ یک از نظرات مشاور بصورت عملیاتی توجه نمی کنند و صرفاً نظرات او را در جلسات مختلف می شنوند.
- مشاور در نقش دکوراسیون : برخی از کارفرمایان مشاور را فردی می دانند که حضورش می تواند به آنها وجهه و اعتبار بدهد!
- مشاور در نقش معلم : برخی دیگر از کارفرمایان تصور می کنند که مشاور فردی است که قرار است دانش آنها را افزایش دهد.
- مشاور در نقش ناظم : برخی از پروژه های مشاور برای این تعریق می شوند که صرفاً تعارضات بین واحدهای سازمانی حل و فصل شود.
- مشاور در نقش حامی : برخی از واحدهای سازمانی مشاور را بکار می گیرند تا بتوانند حرف و ایده خود را در سازمان به کرسی بنشانند و کاری با نظرات مشاور ندارند!
و …
اما در واقع یک مشاور خوب می تواند در سه حوزه به کسب و کار شما کمک کند :
1) ارتقاء نگرش :
با همکاری یک مشاور خوب می توانید همزمان به دو مزیت کلیدی دست پیدا کنید :
الف) ایجاد نگاه جامع به کسب وکار (Business Overview) از طریق ایجاد سازوکارهای ZOOM-OUT
ب) توجه دقیق به جزئیات کسب و کار (Business Details) از طریق ایجاد سازوکارهای ZOOM-IN
ج) شناخت و بکارگیری تجربیات موفق (Best Practices) در کسب و کارهای دیگر
2) ایجاد تعادل
یکی دیگر از مزیت های همکاری با یک مشاور حرفه ای، ایجاد تعادل در کسب و کار است:
الف) ایجاد نگرش برای برقراری تعادل میان شرایط جاری کسب و کار (Internal Situation) با وضع جاری بازار و رقبا (External Environment)
ب) ایجاد نگرش برای برقراری تعادل میان منابع سازمانی (Business Resources) با ظرفیت های توسعه ای کسب و کار (Business Development Opportunities)
3) اهرم سازی:
مهمترین نقش یک مشاور، اهرم سازی است، در واقع مشاور به شما می کند تا با تغییر نقطه اتکا کسب و کارخود از سه طریق به نتایج بهتری دست پیدا کنید:
الف) اهرم فناورانه : کاهش هزینه های زمانی و ریالی با بهره گیری صحیح از فناوری روز (جابجایی نقطه اتکا سازمان از «منابع انسانی یا فناوریهای قدیمی» به «فناوری های نوین»)
ب) اهرم سرمایه انسانی : ارتقاء عملکرد سازمانی با توسعه منابع انسانی (ارتقاء نگرش و توسعه مهارتهای کارکنان فعلی یا بکارگیری نیروی انسانی خبره جدید)
ج) اهرم مدل کسب و کار : توسعه بازار با بکارگیری یا خلق مدل های جدید کسب و کار (تغییر پارادایم کسب و کار یا ایجاد بازار جدید و غیره)